Po uradnih podatkih (AJPES) so vse občine skupaj avgusta zaposlovale 4.847 oseb (podatki AJPES) – v povprečju je to en občinski uradnik na 424 prebivalcev. Pri tem izstopa občina Šenčur. Kot smo objavili že spomladi, pride v tej občini en zaposlen v občinski upravi na 1.105 prebivalcev – to bi vsaj na prvi pogled kazalo na to, da občina posluje skoraj trikrat bolje od povprečja.
Če Šenčur lahko posluje s takšnim razmerjem, ali to pomeni, da imajo ostale občine preveč zaposlenih in imajo torej na tem področju velike rezerve za racionalizacijo? Nikakor ne. Odgovor na vprašanje, koliko ljudi naj zaposluje občina ni preprost. Mnenja o primernem številu zaposlenih so na splošno zelo različna. Nekaj smo jih zbrali s pomočjo anketa o zaposlovanju v občinah. V nekaj občinah so odgovorili, da imajo »občine glede na nabor nalog majhno število zaposlenih«. Zasledili pa smo lahko tudi nasprotna mnenja: da je svoboda zaposlovanja na občinah prevelika – zato je »število zaposlenih po občinah zelo različno, tudi če govorimo o približno enakem obsegu dela«. Na eni od občini celo menijo, da bi moral zakon določati razmerje med številom zaposlenih na občinski upravi in številom prebivalcev.
Pretirano veselje do zaposlovanja je verjetno le ekscesen pojav, omejen na manjše število občin. Že nekoliko natančnejši pogled na delovanje občin pokaže, da občine svoje naloge opravljajo na zelo različne načine. Uporabljajo različna organizacijska orodja in prijeme. Izvajanje nalog lahko prenesejo na javna podjetja, ki jih posebej ustanovijo, ali pa jih izvajajo same. Lahko najamejo zunanje izvajalce. Pomagajo si s partnerji. Oblikujejo lahko projektne skupine za določen čas. Ali pa naloge opravijo zaposleni na občini. Pri izbiri prijemov ravnajo občinske uprave fleksibilno glede na specifike občine in okoliščine. In tako je tudi prav.
Najeti zunanje izvajalce ali zaposliti je ena od najbolj klasičnih managerskih dilem. Preprostih odgovorov na to vprašanje ni. V nekaterih občinah so nas posebej opozorili, da so denimo ugotovili, da je zaposlitev učinkovitejša rešitev od sodelovanja z zunanjim izvajalcem – kar tri občine so v komentarju v anketi navedle, da je čistilka cenejša od čistilnega servisa. Zato zaposlitev ne smemo demonizirati in vnaprej obsoditi kot nekaj slabega. Zunanji izvajalci so dostikrat dražji in praviloma »manj odzivni«, kot so zapisali v eni od občin. Mimogrede, v anketi so predstavniki občin ošvrknili tudi državo. Ob vsem prizadevanju za e-upravo in tehnologiji, ki je na voljo, je še vedno potrebno veliko dokumentacije oddajati na papirju, kar jemlje čas in denar. Še en zorni kot: »pri majhnih upravah pridejo bolj do izraza delavci z zaposlitvami za določen čas, na primer invalidi.« Zaposlovanje na občinah ima tudi socialno razsežnost.
Ob tem je obseg nalog občin zelo različen in ni odvisen le od velikosti kraja. Zato občinske uprave potrebujejo fleksibilnost. Davkoplačevalci na drugi strani pa potrebujemo preglednost. Občine bi se očitkom o pretiranem zaposlovanju lažje izognile, če bi dosledno skrbele za preglednost celotnega delovanja. A občine, ki objavljajo kadrovske načrte z razlago, jasne organigrame in popolne imenike zaposlenih, niso prav številne.
Primerjava števila zaposlenih s številom prebivalcev je po našem mnenju uporabno orodje, ki pa ga je – kot čisto vsak podatek – potrebno uporabljati z veliko mero previdnosti. Ključna je učinkovitost. Nimamo razloga, da bi dvomili o učinkovitosti občinske uprave v Šenčurju – merljivi kazalniki v glavnem kažejo, da gre za urejeno in dobro upravljano občino. Vendar pa bi bilo zelo nevarno mehansko prenašati model Šenčurja na druge občine in uporabiti 1.105 prebivalcev na zaposlenega kot pravilo, po katerem naj se občine ravnajo za vsako ceno. Specifik posameznih občin je na tem področju preprosto preveč. Uprave potrebujejo fleksibilnost tudi na področju zaposlovanja (ali najemanja zunanjih izvajalcev). In – ponavljamo – zaposlovanje samo po sebi ni nič slabega, nasprotno. Za davkoplačevalce na koncu ni bistveno, koliko ljudi se stiska v prostorih občinske uprave, ampak koliko jih delovanje občine stane in kaj za to dobijo.