„Varujte nas učinkovitih županov“. Te besede je izrekel ekonomist Igor Masten v oddaji nacionalne televizije, ki je govorila o podjetnih županih, ki se lotevajo velikih investicij, včasih tudi brez ustreznega finančnega kritja. Dejstvo je, da so občine svoje naložbeno dejavnost v času recesije močno povečale.
Mislimo, da je učinkovitost dobra stvar tudi za lokalno samoupravo in da sodi k učinkovitosti občinske uprave tudi njena zmožnost, da izpelje investicijske projekte, ne da bi pri tem občino pripeljala na rob bankrota.
V prvi številki Zlatega kamna smo objavili prvi pregled najbolj učinkovitih občin: razvrstili smo jih glede po tekočih odhodkih na prebivalca. To je osnovni kazalnik, ki kaže dejansko relativne stroške delovanja občinske uprave. Nova verzija, ki jo objavljamo tokrat, temelji na neto tekočih odhodkih, zmanjšanih za občinske rezerve. Kot so nas upravičeno opozorili z občine Ptuj, te rezerve ne sodijo v prikaz učinkovitosti.
Ponavljamo, da je ta kazalnik le delne narave. Občinska uprava, ki malo stane – a tudi malo naredi – pač ni zares učinkovita. Zato smo se lotili tudi aktivnosti – za začetek tistih, ki so najbolj vidne in s katerimi se župani najraje pohvalijo: investicij. In nismo izpustili financiranja.
Sestavljeni indeks o učinkovitosti občin tako tvorijo podatki o obsegu naložb v petih letih, zadolženosti občine in stroških občinske uprave. Pri obsegu naložb smo upoštevali neto vrednost, zmanjšano za vsoto državnih transferjev. Vse vrednosti so relativne – torej preračunane na prebivalca.
Rezultat: močno izstopa občina Logatec. Ta občina ima največ investicij na prebivalca, če ne upoštevamo transferjev iz državnega proračuna. Zadolženost občine znaša 70 evrov na prebivalca,
štiikrat manj od slovenskega občinskega povprečja in sedemdesetkrat manj od zadolženosti na prebivalca Solčave. Varčna je tudi občinska uprava – po neto tekočih stroških na prebivalca je Logatec na osmem mestu.
Gorišnica je dokaz, da lahko tudi majhna občina v manj razvitem delu Slovenije deluje še kako učinkovito. 13. mesto po vrednosti investicij na prebivalca brez transferjev, ob tem pa „gospodinjsko“ ravnanje z občinskimi financami: porabi tolikor, kolikor ima. Občina torej nima ne dolga ne proračunskega primanjkljaja.
Na repu seznama sta mikroobčini Kostel in Solčava. Kostel je na samem repu po prav vseh kazalnikih učinkovitosti, kar jasno kaže vrednost sestavljenega indeksa (8,4).