Primerjava občin po relativnem številu zaposlenih in stroških plač občinske uprave, preračunanih na prebivalca, je sprožila precej takšnih in drugačnih reakcij. Pričakovano: varčevanje v javnem sektorju je v tem trenutku najbolj vroča tema v Sloveniji.
Pri tem v javnosti dostikrat naletimo na trditve, ki so preveč posplošene in celo tendenciozne. Zlasti dogajanje v občinah se v javnosti nemalokrat presoja na pamet in s pomanjkljivimi podatki.
Zato dodajamo članku o zaposlenih v občinskih upravah nekaj dodatnih pojasnil. Prvič, vrsta manjših občin ima v okviru občinske uprave lasten režijski obrat. Ta opravlja vrsto nalog, za katere so v drugih, večjih občinah ustanovili ločena podjetja. Tako imajo te manjše občine sorazmerno več zaposlenih v okviru uprave. To je le ena od posebnosti, ki jih imajo manjše občine in ki lahko vplivajo na število zaposlenih.
Drugič, na nekaterih občinah so sedeži medobčinskih uprav. Prav te so ključno sistemsko orodje, ki lahko omogoči učinkovito delovanje lokalne samouprave ob nespremenjenem številu občin. Sedež medobčinske uprave pomeni avtomatično večje število zaposlenih. Evidenca AJPES prikazuje namreč vse zaposlene v okviru neke občine in ne upošteva specifik posamezne občine: tistim na občinski upravi v ožjem pomenu besede so na posameznih občinah prišteti tisti na sedežu medobčinske uprave ali v režijskem obratu.
Tretjič. Ob posameznih objavah v okviru sistema Zlati kamen in ob splošnih metodoloških tekstih vedno poudarjamo: statistični podatki so izvrstno orodje, če jih uporabljamo z zrnom soli: torej upoštevaje metodologijo in kontekst. Prav vsaka slika, ki jo dajo statistični podatki, ima omejeno veljavo in rabo, seveda pa se posamezni statistični podatki ali kazalniki po svoji uporabnosti močno ločijo med seboj. Najbolj smiselne smo pretresli in vključili v indeks Zlati kamen, a še tako skrbno sestavljen indeks ne zadošča pri analizi tako kompleksnega mehanizma kot je občina: zato pri nagradi Zlati kamen statistične podatke nadgrajujemo s kvalitativno analizo.
Kot rečeno, podatki AJPES dajejo grobo sliko – pri interpretaciji je potrebno upoštevati specifike posameznih občin, ki jih ti podatki ne upoštevajo. Ob naslednjem prikazu stanja zaposlenosti na občinskih upravah bomo osnovne podatke skušali nadgraditi s pomočjo lastne raziskave in tako ponuditi zanesljivejši in bolj uporaben pogled. Spremljajte nas.