Zakaj Idrija? Zaradi celovite in dosledno izvajane strategije, ki daje otipljive rezultate. Ta strategija izhaja iz tega, kar kraj je in kar ima: iz njegove identitete, tradicije in enkratnosti. To svojo identiteto gradi naprej.
Idrija je v slovenskih okvirih nekaj posebnega: na svetovnem zemljevidu je že več stoletij in je bila z rudnikom živega srebra že v zgodovini med najbogatejšimi in najrazvitejšimi kraji v Sloveniji. Po zaprtju rudnika je Idrija zelo uspešno naredila prehod iz rudarskega v industrijski kraj. Pri tem se v občini niso ustavili: zdaj delajo nov preboj iz industrijske v razvito postindustrijsko lokalno skupnost.
Razvojna strategija Idrije gradi na posebnostih kraja in na tradiciji, a je izrazito usmerjena v prihodnost. V Idriji izhajajo iz posebnega, izrazito lokalnega, a so obenem odprti v svet in vpeti v globalne tokove.
Občina ima močno industrijo na čelu z dvema tehnološkima prvakoma, ki se uspešno borita za tržni delež v svojih nišah v svetovnih merilih. Kljub temu je strategija Idrije usmerjena že v razvoj postindustrijskega kraja: strategija poudarja momente kot so inovativnost, infrastruktura, ki podpira razvoj, kakovostno bivalno okolje, vzajemno družbo in prepoznavnost ter kohezivnost občine. To so zveneče besede. V primeru Idrije so podprte s konkretnimi projekti, ki se že izvajajo.
Marsikatera občina ima projekte, ki so na videz dosti bolj bleščeči in izvirni. Toda idrijska pot je že preverjena in prinaša otipljive rezultate. Kvantitativna analiza je pokazala, da se občina uspešno razvija in da nima izrazitih šibkih točk. Spet: kar nekaj občin ima še boljše rezultate. A prav nobena od teh nima tako dobro zastavljene razvojne strategije kot temelja za uspeh v prihodnosti. Prav zaradi načina, kako spretno so v Idriji iz preteklosti, dediščine, posebnosti in celo slabosti kraja izoblikovali uspešno razvojno platformo za prihodnost, je strokovni svet z veliko večino Idrijo postavil na prvo mesto: v glasovanju je zbrala 26 točk od 27 možnih.
Idrija ni prepričala le nas: leta 2011 je bila imenovana za Alpsko mesto leta in za Evropsko destinacijo odličnosti (EDEN) – slednje je pomemben korak pri razvoju Idrije kot uspešnega turističnega kraja.
Kot moderno vodena občina Idrija na osnovi svoje identitete gradi blagovno znamko. Da pri komunikaciji te znamke Idrija uporabljajo slogan »Zgodba za vse čase« ni naključje.
Drugi, Šentrupert
Šentrupert je majhen kraj na Dolenjskem, ki dela izjemen razvojni preboj. Ozadje tega preboja je kakovostna strategija. Za razliko od številnih drugih primerov, kjer se strateški proces s izdelavo dokumenta začne in konča, je razvojna strategija Šentruperta »živa«. Dosledno sledi načela trajnostnega razvoja in vključuje vsa relevantna področja od razvoja podjetništva do skrbi za ranljive skupine. Pri upravljanju občine zbudi pozornost velika uravnoteženost med močno izrazito strateško usmerjenostjo, jasno razvojno vizijo ter konkretnimi izvedbenimi programi. Ta strategija daje konkretne in merljive rezultate: občina ima največji selitveni prirast v Sloveniji – torej največ novih priseljencev na 1000 prebivalcev. Zelo dobra pa je tudi večina ostalih kazalnikov.
Tretji, Šempeter-Vrtojba
Šempeter Vrtojba je med najbolj razvitimi kraji v Sloveniji. Po vrednosti indeksa Zlati kamen je ta kraj med finalisti uvrščen najvišje: na 14. mestu. V Šempetru Vrtojbi so izjemno dobro izkoristili ugodno lego kraja kot izhodišče za močan razvoj. Po drugi strani občina – vsaj sodeč po projektih – med tistimi, ki največ sodelujejo s sosedi: v primeru Šempetra Vrtojbe to pomeni s sosedi na naši in na italijanski strani meje. Prav v sodelovanju z sosednjimi občinami Šempeter Vrtojba uspešno kandidira za evropska sredstva. Samo lani je uspela s petimi mednarodnimi razvojnimi projekti na različnih področjih: od gradnje skupne logistične platforme s sosednjo Gorico do projekta Futurelights, namenjenega razvoju okolju prijazne javne razsvetljave.