Lani so občine zbrale 1,976 milijarde, porabile pa 1,950 milijarde evrov. Če gledamo le prihodke, je to za 3,9 odstotkov več kot leto prej – toda leta 2016 so bili občinski proračuni najnižji v desetih letih. Pred petimi leti (2013) so občine dobile za 40 milijonov ali za 2 odstotka več sredstev.
Kar se je v tem času precej spremenilo, pa sta struktura prihodkov in odhodkov. Transferji so pred petimi leti prispevali 14 odstotkov občinskih sredstev, lani le še osem odstotkov. Lani so občine dobile od države za 10 odstotkov manj denarja kot leto prej, torej za 11 milijonov.
Uspešnejše pobiranje davkov na premoženje.
V primerjavi z letom 2016 so lani občine dobile zato nekaj več denarja iz evropskih virov: za 7,9 milijona evrov. Toda v petih letih so ta sredstva radikalno zmanjšala s 156 na 56 milijonov – lani so torej pomenila eno tretjino tistih izpred petih let.
Zato pa občine uspešno povečujejo davčne in nedavčne prihodke. Prihodki od dohodnine so se sicer v petih letih zmanjšali za 2,7 odstotka ali za 31 milijonov evrov. Toda zato so občine zbrale za 51 milijonov več davkov na premoženje (23-odstotna rast). Nedavčne prihodke so povečale za 46 milijonov in to zlasti na račun prihodkov od premoženja.
Več transferjev, manj naložb.
In odhodki? Na kratko: močan padec investicij in izrazita rast transferjev. Lani so se sicer investicije povečale za 10 odstotkov ali za dobrih 47 milijonov, a so ti odhodki še vedno za 131 milijonov nižji od tistih izpred petih let. Delež investicijskih odhodkov in transferjev se je v proračunu zmanjšal s 35 na 29 odstotkov.
Transferji so se samo lani povečali za skoraj 38 milijonov ali za 4,5 odstotka. V petih letih so se povečali za 67 milijonov in pomenijo že 45 odstotkov proračuna. Pred petimi leti so občine za transferje porabile le 40 odstotkov vseh odhodkov. V tem času so se najbolj povečali transferji posameznikom, v zadnjem letu pa se je povečalo zlasti odlivanje denarja v javne zavode.
Boljše plače, slabše ceste?
Tekoči odhodki so se v petih letih zmanjšali za 14 milijonov, a to ne velja za vse kategorije. ZA plače so občine porabile za 11 milijonov več kot leta 2013 – delež plač v proračunu se je tako povečal s 6 na 7 odstotkov. Zato pa so občine močno oklestile sredstva za tekoče vzdrževanje: v petih letih so se ta sredstva zmanjšala za kar 18 milijonov evrov.