Nova metodologija analize ISSO uporablja za definicijo hitro rastočih podjetij nekoliko strožja merila od uradnih.
Hitro rastoča podjetja so ključnega pomena za lokalno gospodarstvo: ustvarjajo nesorazmerno veliko novih delovnih mest in prinašajo inovativni naboj, ki pogosto vpliva na celotno skupnost. Ta segment podjetij lahko v Sloveniji spremljamo s pomočjo izčrpnih in kakovostnih analiz, ki jih vsako leto objavlja agencija AJPES.
Pri teh analizah AJPES uporablja za izbor hitro rastočih podjetij vrsto izločevalnih kriterijev, ki so jih izdelali na Ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo. Ta merila so dokaj stroga in zahtevajo, da podjetje v petih letih najmanj podvoji prihodek, poslovati mora z dobičkom in brez negativnega kapitala, ustvarjati mora dovolj veliko dodano vrednost na zaposlenega (v letu 2021: 31.000 evrov) in podobno. Pomemben kriterij je tudi velikost, kjer pa je ministrstvo nekoliko bolj »popustljivo«: tako je dovolj, da ima podjetje v zadnjem letu – torej po petih letih hitre rasti – čiste prihodke od prodaje večje od 157.000 evrov.
Na ministrstvu imajo za to nizko postavljeno mejo svoje razloge, za našo rabo pa je ta kriterij nekoliko premalo strog. Kaj se namreč zgodi? Med podjetja na seznamu pride veliko takšnih, kjer je hitra rast rezultat začetne faze poslovanja, volatilnega nihanja pri zelo majhnih subjektih ali drugih naključnih dejavnikov. Na seznamu se zato znajde vrsta mehaničnih delavnic, frizerskih salonov in celo gostiln – torej podjetij, kjer rast praviloma (so izjeme) ni rezultat nove tehnologije, inovativnega poslovnega modela, tržnega prijema in podobno. Preprosto povedano, tako postavljen izločitveni kriterij zajame tudi podjetja, ki zares ne sodijo zares zraven. Ti subjekti prav tako niso dolgoročno usmerjeni v rast in imajo omejen domet.
To se je še posebej pokazalo pri naši analizi ISSO: k dobrim vrednostim indeksa hitro rastočih podjetij v zelo majhnih občinah so pogosto odločilno veliko prispevali prav »frizerji in gostilne«. To je zameglilo podobo. Naš namen je odkriti kraje, kjer so doma prave »gazele«, torej podjetja, kjer je rast rezultat takšne ali drugačne inovativnosti ali vsaj poslovne spretnosti in ki imajo dovolj velik potencial tudi za razvoj v prihodnosti.
Zato smo v novi analizi ISSO spodnjo mejo za prihodke iz prodaje v zadnjem letu dvignili na milijon evrov. Kaj se je zgodilo? Seznam hitro rastočih podjetij se je s 4.145 skrčil na 2.347 subjektov. Glede na kriterije, ki jih uporablja AJPES, najdemo hitro rastoča podjetja v 199 občinah. Pri naši analizi je občin, kjer domujejo podjetja te vrste, še vedno 180.
Morda so po ekscesih nekaterih podjetnikov iz Silicijeve doline (omenimo le Elona Muska) hitro rastoča podjetja manj priljubljena kot so bila, a njihov pomen za gospodarstvo nekega okolja ostaja nespremenjen. Po podatkih ameriškega Urada za statistiko dela so podjetja te vrste v prejšnjem desetletju v ZDA prispevala kar 35 odstotkov novih delovnih mest. Ob tem imajo pomembno vlogo katalizatorja za razvoj nekega okolja: so zaslužna za hitrejši prenos tako tehnologij na trg in v vsakdanje življenje kot tudi novih poslovnih praks in prijemov. Zanimivo značilnost razkriva analiza Svetovne banke iz leta 2018 (High Growth Firms – Fact, Fiction, and Policy Options for Emerging Economies) – hitro rastoča podjetja dajejo velik poudarek na zaposlene, ob tem pa v povprečju podjetja, ki bolje plačujejo zaposlene, rastejo hitreje.