Tretje največje slovensko mesto je nekako v senci prestolnice, ki je oddaljena komaj lučaj stran. Po krivici? Ko gre za uvajanje prijemov ti. pametnega mesta, je Kranj trenutno verjetno vodilni kraj pri nas. Pametna soseska Mlaka je z vgradnjo sistemov umetne inteligence in z upravljanjem s pomočjo digitalnega dvojčka brez primere v Sloveniji in na evropski ravni velja kot primer dobre prakse. Enako velja za mestno kartico, ki je vključena v sistem Visa in odpira povsem nove možnosti za uporabo. V Kranju so pred nekaj leti sprejeli strategijo, ki močno poudarja načela pametnega mesta. Pri implementaciji te strategije lahko zaznavamo veliko mero sistematičnosti, celovitosti, vztrajnosti in inovativnosti. Tako bodo v mestu »mobilno« zajemali okoljske in prometne podatke kar s pomočjo mestnih avtobusov. Tehnologije pametnega mesta so v MOK v veliki meri namenjene prav zbiranju okoljskih podatkov in tako upravljanju z viri. Prav zato je Kranj prejel odlično oceno Evropske komisije in se uvrstil med 20 zglednih mest z znakom Misije EU. Na področju trajnostnega ravnanja z energijo je Kranj prav tako med vodilnimi kraji: energetska prenova soseske Planina je že pred leti veljala za primer dobre prakse, zdaj pa je Kranj že v tretji fazi energetske prenove javnih stavb: za spodbujanje rabe OVE v mestu porabijo na prebivalca dvajsetkrat več denarja kot je povprečje za slovenske občine.
PAMETNI KRANJ
Tretje največje mesto v Sloveniji se je leta 2020 uvrstilo med finaliste za nagrado Zlati kamen prav zaradi prizadevanj za vzpostavitev pametnega mesta. Ta prizadevanja so rdeča nit razvojne strategije, ki jo v MOK izvajajo precej dosledno tako z večjimi projekti kot z manjšimi koraki.
Eno od osrednjih orodij, ki so jih razvili v Kranju, je digitalna platforma Pametni Kranj, ki uporabnikom ne ponuja le zelo bogatega nabora uporabnih informacij, ampak je zasnovana interaktivno kot pomembno orodje za aktivno vključevanje prebivalcev.
Mestna kartica Kranj (CeKR) podobno kot ljubljanska kartica Urbana omogoča plačevanje vrste javnih storitev ter identifikacijo uporabnika. Uporabljati jo je mogoče v fizični ali virtualni obliki (torej kot mobilno aplikacijo). Posebnost: kartica je del sistema Visa in s tem omogoča plačevanje po celem svetu. Tako zasnovana (predplačniška) kartica omogoča razvoj številnih dodatnih možnosti in plačevanje javnega prevoza na principu »poštene cene«, torej tiste, ki je za uporabnika najugodnejša. Kranjska mestna kartica naj bi bila med najnaprednejšimi v Evropi, zagotovo pa je vodilna v Sloveniji.
Sistem merilnih naprav v soseski omogoča zajemanje naprav o porabi energije in vode, ogljičnem odtisu, kakovosti zraka, prometni gostoti, dogajanju v jaških in podobno. Zbrani podatki so nadgrajeni z umetno inteligenco in s sistemom strojnega učenja.
Podatki niso na voljo le mestni upravi in komunalnim službam, ampak jih bodo prebivalci lahko spremljali prek mobilne aplikacije. Nekaj posebnosti projekta:
- Merilne naprave so postavili v času, ko so v naselju obnavljali infrastrukturo.
- Za projekt so vzpostavili konzorcij, kamor se je vključila vrsta podjetij (na čelu z Rikom) – ta so za projekt »zagotovila vsa potrebna sredstva kot del svojega razvojnega vložka«.
- Del platforme je digitalni dvojček, »ki simulira sisteme delovanja soseske preko pametnih rešitev«. To je prvi tovrstni primer v Sloveniji.
Leta 2022 je Evropska komisija projekt uvrstila med štiri dobre prakse na področju pametnih mest.
ZELENI PREHOD
Kranj je med 112 mesti, ki jih je Evropska komisija uvrstila v Misijo podnebno nevtralnih in pametnih mest (za uvrstitev je kandidiralo več sto mest). V okviru misije je letos MOK oddala ti. Podnebno pogodbo (kot prvo mesto v Slovenijo). Kranj je s pogodbo osvojil vse možne točke in se uvrstil med 20 mest z Znakom misije EU.
Ocenjevalci so posebej poudarili zelo jasno in konkretno strategijo ter podroben in celovit akcijski načrt, ki kaže na zavezanost mesta podnebni nevtralnosti. Podčrtali so tudi jasno metodologijo na področju popisa izpustov.
V MOK pripravljajo vrsto novih ukrepov kot so vzpostavitev centra krožnega gospodarstva, gradnja sončnih elektrarn, sistem daljinskega ogrevanja na obnovljive vire, izkoriščanje odpadne toplote ipd.
Kranj ima poseben oddelek za zeleni prehod, sodeč po proračunskih dokumentih pa so glavni cilji oddelka prav postavitev sistema kazalnikov, zajemanja in spremljanja podatkov (monitoring), analize, študije, osveščanje in demonstracijski projekti. Da bi postavili sistem zajemanja in spremljanja okoljskih podatkov, imajo v Kranju vrsto projektov, v tem in naslednjih nekaj letih pa bodo vložili precej sredstev v števce prometa, kamere na parkiriščih in podobno. Kot posebej zanimiv prijem lahko omenimo projekt Urbanmind – z merilnimi napravami (npr za kakovost zraka) in števci bodo opremili mestne avtobuse. V drugem projektu bodo merili pregrevanje mestnih površin in pripravili pilotni projekt ohlajanja javnega prostora.
Leta 2021 je bila občina izbrana za najbolj e-mobilnostno občino pri nas. MOK je leta 2023 prejela najvišji, torej platinasti znak Slovenia Green Destination. Prav zaradi trajnostnih prizadevanj je bil Kranj leta 2023 izbran za Evropsko destinacijo odličnosti.
Omenimo še nekaj projektov: npr. Zeleni pingvin meri na trajnostno osveščanje osnovnošolskih otrok, deloval pa bo (kako drugače) s pomočjo digitalne platforme.
ENERGETSKA IZKAZNICA OBČINE
LETNO V kWh (2023) | NA PREBIVALCA | INDEKS** | |
PORABLJENA ENERGIJA | 319.365.846 | 5.586 | 127 |
PROIZVEDENA ENERGIJA (OVE)* | 11.725.637 | 205,10 | 57 |
*Proizvodnja elektrarn na obnovljive vire, vključenih v podporno shemo
**glede na povprečje za 212 občin
- V Kranju v elektrarnah, vključenih v podporno shemo, proizvedejo 3,7 odstotka porabljene električne energije.
- Poraba električne energije se je po letu 2020 povečala za 0,1 odstotka.
- Največji porabnik energije v občini je industrija (39,7 odstotka porabljene energije), sledijo stavbe (29,5%) in promet (26,9%).
- Energetsko učinkovitih je 18 odstotkov stanovanjskih stavb. 85 odstotkov stanovanj je vključenih v sistem daljinskega ogrevanja.
ODHODKI ZA SPODBUJANJE OBNOVLJIVIH VIROV ENERGIJE
2023 | 5 LET | 5 LET/NA PREBIVALCA | |
KRANJ | 5.029.945 € | 9.171.613 € | 161,3 € |
POVPREČJE/212 OBČIN | 82.045€ | 8,3€ |
LOKALNI ENERGETSKI KONCEPT (LEK)
Med glavnimi ukrepi v akcijskem načrtu 2020 – 2029 so:
- Energetske sanacije (8 milijonov €)
- Kolesarska infrastruktura, vključno s programom KRsKOLESOM (4,4 milijona €)
- Prenova javne razsvetljave (2 milijona €)
- P&R (1,5 milijona €)
- Nakup električnih vozil in širitev omrežja polnilnic (2,9 milijona €)
Ti ukrepi so dodatno osvetljeni in postavljeni v širši kontekst tudi v drugih ključnih strateških dokumentih.
Iz podatkov o dejanski porabi sredstev in načrta razvojnih programov (Proračun 2025) lahko razberemo, da v Kranju v celoti izvajajo načrtovane ukrepe; vložena sredstva pravzaprav znatno presegajo tista, ki so predvidena v LEK. Kranj je med kraji, ki največ porabijo za spodbujanje OVE: v petih letih (pred letom 2024) je MOK porabila v ta namen 9 milijonov €, samo za leto 2025 pa nameravajo za to področje porabiti 12 milijonov. Največ bodo vložili v »energetsko neodvisnost« (7,5 milijona) in tretjo fazo energetskih sanacij (4,3 milijona). Ta sredstva ne zajemajo spodbujanja prehoda na bolj vzdržne oblike prometa; v ta namen je v proračunu za naslednja tri leta rezerviranih nekaj manj kot 6 milijonov evrov.
SPLOŠNO RAZVOJNO STANJE
Glede na kritične kazalnike uspeha je Kranj med bolj uspešnimi mestnimi občinami. Posebej dobri so izmerjeni rezultati na področju gospodarstva in življenjskega standarda, kjer je občine uvrščena med zgornjih 10 odstotkov krajev tudi glede na relativne vrednosti. Precej izstopa tudi področje trga dela. Nasploh ima večina indeksov za posamezna področja nadpovprečne vrednosti; izstopa le družbena povezanost, kjer je uvrstitev šibkejša (kar je za veči kraj pričakovano).